Yhteistyö Metsähallituksen kanssa retkisatamien osalta

17.5.2016

Metsähallitus ilmoitti viime kesän lopulla lopettavansa suurelta osin retkisatamien huoltamisen ja ylläpidon taloudellisiin seikkoihin vedoten. Asiaa on puitu eri instansseissa pitkin talvea ja kevään kommodorikokous päätti valtuuttaa seuramme jäsenen Antti Kaipaisen koordinoimaan seurojen ja Metsähallituksen välistä yhteistyötä, jotta retkisatamat voitaisiin säilyttää nykyisessä muodossaan.

Mukaan yhteistyöhön on lähtenyt Saimaan alueen pursiseuroja sekä muita yhdistyksiä ja myös SLPS on päättänyt kantaa kortensa kekoon. Olemme lupautuneet osallistumaan Juuvinsaaren ja Mitinhiekan huoltotöihin lähinnä talkoopanoksella sekä pienillä vuotuisilla hankinnoilla (kts. liitteen toimintasuunnitelma). Kesä 2016 on pitkälti kokeiluluonteinen ja saadun palautteen ja kokemusten perusteella yhteistyötä kehitetään lisää tuleville vuosille.

Ensimmäinen talkoopäivä WC-jätteiden tyhjentämiseksi on jo lauantaina 21.5., jolloin tyhjennetään molempien retkisatamien wc-jätteet säkkeihin, jonka jälkeen PSS:n huoltoalus hakee ne pois. Talkoot alkavat Juuvinsaaressa klo 11.00.

Toivon, että asiaan suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella, koska tosiasia on, että ilman tätä panosta retkisatamat ajetaan alas. Tällä taas olisi perin negatiivisia vaikutuksia meidän kaikkien veneilyharrastukselle.

Terveisin

Janne Wasenius, kommodori